rawkcarpark

Archive for the ‘ide’ Category

sejarah, falsafah, muzik Islami

In ide on April 18, 2008 at 6:49 am

Oleh Syed Ali Tawfik Al-Attas

*Dari kolum Cetusan Pemikiran – Mingguan Malaysia 16 Mac 2008

 

Pada umumnya muzik dilihat sebagai seni untuk hiburan, akan tetapi ia juga boleh dianggap suatu sains yang tersendiri, yang mempunyai mauduknya yang dibahaskan berpandukan kepada manhaj yang khusus baginya.

 

Terdapat nukilan yang terkenal dari Hikayat Seribu Satu Malam: “Bagi sebahagian orang, muzik umpama makanan; bagi yang lain ia seumpama ubat; dan bagi yang lain pula ia umpama kipas.” Demikianlah kaum Muslimin menganggap muzik. Walaupun kaum Muslimin banyak meminjam dari teori muzik kaum Yunani purba, mereka juga telah menyumbang ke arah menyempurna dan seterusnya mengembangkan lagi sains ini sehingga membawa kepada perasaan sedemikian terhadap muzik.

 

Sebab itulah Henry George Farmer mengatakan: “Anda boleh menelusuri keseluruhan kesusastraan Yunani dan tidak akan menemui perasaan sedemikian.” Beliau menambah: “Para pengikut Pythagoras telah memberikan pernyataan awal berkenaan faham kerohanian muzik Islam, akan tetapi ia masih kabur dan jauh tersorok di alam pemikiran Yunani.” Menurut faham muzik Islami, muzik bukan saja suatu sains tetapi juga seni, seni yang menghibur, menyuburkan hati, menenangkan jiwa dan yang terpenting, dalam bahasa sufi ia menjadi wasilah bagi menyatakan keasyikkan dan kerinduan terhadap Yang Maha Suci.

 

Al-Ghazali menegaskan dalam Ihya’nya bahawa muzik (sama’) mampu mendatangkan keasyikan rabbani, melaluinya tercapai hakikat. Beliau cuba menjelaskannya dengan kata-kata berikut: “Hati dan pemikiran halus adalah seumpama lombong rahsia dan khazanah batu-batu berharga. Di dalamnya terdapat jawhar seumpama percikan api yang terdapat dalam besi… Tiada jalan lain yang mengeluarkan rahsianya melainkan dengan mendengar muzik, kerana tiada jalan yang menghubungkan hati selain dari telinga… kerana sebaik saja semangat muzik menyentuh jiwa, ia menzahirkan apa saja yang menguasainya.”

 

Rasulullah dikhabarkan amat menyukai suara merdu Abu Musa al-Ash’ari dan berkata: “Kamu telah dikurniakan salah satu dari seruling Nabi Daud.” Seperti yang diketahui umum, Nabi Daud memiliki suara yang amat merdu, yang menarik perhatian bukan saja manusia bahkan haiwan sekalipun apabila baginda menyanyi. Ini bermakna bahawa Rasulullah mengetahui nilai dan menghargai bunyi-bunyian yang indah, yang tidak lain dari muzik.

 

Sebab itulah generasi awal Muslimin amat menghargai keindahan suara manusia. Muhammad bin Abd Rabbihi (860-940) berkata: “Suara yang indah menggerakkan tubuh dan mengalir ke dalam salur darah. Akibatnya darah menjadi murni, hati menjadi tenang, jiwa menjadi galak, anggota badan menjadi resah dan bergerak-gerak. Oleh sebab itu kanak-kanak tidak sepatutnya ditidurkan selepas menangis melainkan dengan muzik dan nyanyian.”

 

Ahmad Ibn Abi Dawud (m.854) juga berkata: “Aku pernah mendengar nyanyian Mukhariq di istana Khalifah al-Mu’tasim, dan hamper tidak tertahan tangisanku kerana binatang ganas sekalipun pasti akan jatuh cinta terhadap kemerduan suaranya dan menghargai kehebatannya.”

 

Berdasarkan kefahaman ini, kaum Muslimin mula membina falsafah muzik sekitar kurun ketiga Hijrah. Ia tidak lain dari kesinambungan terhadap sejarah awal muzik yang bermula dengan kedatangan agama Islam itu sendiri. Bermula dengan nyanyian penunggang unta, seterusnya berkembang menjadi nyanyian yang diiringi alat-alat muzik bertali yang dinamakan muwattar, termasuklah alatan yang kelihatan seperti harp yang dipanggil mi’zafah, dan daff (sejenis tamborin). Pada zaman awal tamadun Islam, penyanyi dan pemuzik yang paling dikenali ialah Tuways (m.705).

 

Sejajar dengan penaklukan yang semakin berkembang, alatan baru beserta dengan jenis-jenis muzik turut dikenali oleh dunia Islam. Ahli muzik kaum Muslimin mula mempelajari nyanyian dan ala-alat muzik yang baru termasuklah lute ciptaan (alat muzik bertali seumpama gitar). Masyarakat Mekah pada masa itu menggunakan sejenis alat muzik yang hampir sama berupa kotak yang ditutupi kulit kambing, walau bagaimanapun lute orang-orang Parsi mempunyai permukaan kayu, dan reka bentuk Parsi ini lama-kelamaan diterima pakai oleh orang-orang Mekah. Di antara ahli muzik terkenal pada zaman ini ialah ‘Azzat al-Mayla (m.705). Antara peminat beliau ialah Abdullah ibn Ja’far, sepupu Rasulullah.

 

Pada masa yang sama ahli muzik Muslimin juga terdedah kepada karya-karya filasuf yang pada kurun ketiga Hijrah mula membawa masuk teori-teori muzik Euclid dan pemikir Yunani lain ke dalam alam tamadun Islam. Dengan cara ini, falsafah muzik yang ilmiah mula timbul. Pemikir Muslim, termasuk ahli muzik, mula mentakrifkan muzik sebagai sains berasaskan pengamatan sendiri, juga hasil pengaruh Yunani.

 

Al-Farabi (m.950) adalah ahli muzik-falsafah Muslim yang pertama menulis karangan lengkap berkenaan falsafah dan teori muzik Islami. Henry George Farmer bahkan menobatkan beliau sebagai pengasas falsafah muzik. Falsafah dan teori muzik beliau diguna sehingga ke hari ini dengan bentuk yang pelbagai setelah melalui pengubahsuaian dan pembaikan.   

 

-Hafiz-

pilihan… politik… raya…

In ide, Politik, temubual on February 27, 2008 at 3:15 am

Oleh kerana pilihanraya makin dekat, politik ialah isu paling relevan dan dekat… di hati. Siapa yang harus dipangkah, siapa yang harus disanggah, itu pilihan masing-masing. Bagaimanapun, Zulfikar Samsuri, insan yang penuh semangat ini berjaya mengumpulkan beberapa pendapat rakan-rakannya yang kebanyakannya dari haluan kiri, kanan dan juga yang ‘ateh pagor’. Sekadar bahan bacaan, itu terpulang kepada anda kerana seorang rakan berkata, ” seorang penzina itu tidak layak langsung untuk menjadi pemimpin, hatta untuk dunia yang semakin songsang kini…” Noktah dan muktamad. SEIR 

Suara Rakyat: BN akan Menang, Undi berkurangan

Oleh Zulfikar Samsuri

Rata-rata yang ditanya mengatakan bahawa BN akan menang. Menang pilihan raya ke 12 kali ini dengan keputusan yang penuh cemerlang.

Kebanyakan pihak yang kami tanya, juga turut mengatakan bahawa pembangkang kali ini amat mustahil untuk memerintah Malaysia. Cuma kebanyakkan dari mereka berpendapat bahawa jumlah undi kepada BN akan susut. Namun begitu ada satu pandangan yang cukup menarik mengatakan bahawa BN akan menang besar. “BN akan menang ‘landslide!’,” kata Mohamad Firdouse Esahar yang menetap di Sentul, Kuala Lumpur.

Ikuti beberapa responden dari pelbagai latar belakang yang sempat kami tanya tentang siapa yang akan menang di antara Barisan Rakyat atau Barisan Nasional.

Akhdan Sheikh, Destop Publisher, Shah Alam: Aku rasa BN akan menang tapi undi kepada BN aku rasa akan berkurang. Suasana kat sini (TTDI Jaya, Shah Alam) pun tak meriah sangat. Parti yang berlawan tak banyak sangat lagi la pasang bendera.

Azman Alias, Juruteknik, KL: PAS, aku rasa PAS akan menang. Sebab masa ni aku tengok ramai yang cari PAS.

Nazri Annuar/Vovin, Blogger dan Penulis Novel Fantasi, PTS Publishing, KL: Pandangan aku berdasarkan keadaan semasa dan berdasarkan keadaan semasa aku akan jawab BN akan terus memerintah negara.

Haris Fadhli, KL: Pilihanraya tahun ni ke? Aku rase cam BN je yg menang. Sebab aku rasa kemajuan negara kita dari dulu sampai skang ni hasil usaha diorang kot.

Nasir Rashid, Bekas Editor Majalah Muzik Pertama, KL: Siapa yang kuat akan menang. Kalau kau rasa BN kuat, parti tu akan menang. Tapi kalau kau rasa Barisan Rakyat kuat, makan Barisan Rakyatlah yang akan menang. Di Kelantan PAS akan menang. Tapi tak tahulah, mungkin aku cakap macam tu pasal bapak aku orang kuat PAS kot.

Roslan Alang Endut, Jurutera MISC, KL: BN menang lagila, tapi tak taula sama ada kurang atau lebih (undi) daripada yang lepas.

Warprat, Pereka Dalaman, KL: Macam BN je, macam biasa kot, aku rase laa kan. Perlu ada satu parti yang macam die (BN) gak. Kalau tengok BN, dia semua bangsa ada. Diorang plak bukan menyebelah satu kaum atau satu ideallism yang khusus. Keadilan mungkin boleh (menang) kalau diorang quit cari salah pasukan lawan and be a bit more professional.

Muhamad Abdullah, Blogger dan Penulis, Kedah: BN stiill memerintah, tapi mungkin majoritinya menyusut. Dah macam jadi satu trend dah bergilir-gilir menang besar umno/bn tu. Mohd Nazri,Pereka Grafik, Perak: Kerajaan yang ada sekarang (tapi) PKR dgn PAS dah settle pasal kaw tpt bertanding so ada harapan (nak menang).

Ahmad Faisal Othman, Aktivis Food Not Bomb KL, Kota Baharu: BN. Faham-faham je lah, mana pernah telus baik zaman mahathir lagi dari sekarang, Pak Lah nak sapu satu Malaysia ni.

Al-Mustaqeem Mahmod Radhi, Bekas Editor Majalah Siasah, Pengasas Middle Eastern Graduate Center, IOWA, AS: Yang boleh dan satu2nya orang yang LAYAK jadi PM malaysia: Anwar Ibrahim. Siapa menang di Kelantan kurang penting, yang penting nafikan 2/3!

Ibnu Amir al Pendangi, Penulis dan Kolumnis di Siasah dan Harakah, KL: Saya lihat BN still memerintah Malaysia. Dan saya khuatir kerajaan Pas akan dapat memerintah Kelantan. Nampaknya akan jadi sebegitu, kerana imej Pas Kelantan pun tercemar mutakhir ini.

Tilmizatun Jayyidatun, Pembantu Pensyarah UIA, Nilai: If U have money, nothing impossible. If u don’t have money but u have power, u can grab the money from others. (Pasal Kelantan plak) PAS dah jadi darah daging (kat sana). Lainlah kalau golongan mudanya buat reformasi nak gulingkan PAS.

Mohd Yazdi, Pembantu Pensyarah, Universit Putera Malaysia, Serdang: Hanya parti Melayu sahaja yang layak memerintah negara. Cuba bayangkan kalau semua parti melayu bergabung bukan kah lebih banyak majoriti Melayu? Ini semua berkemungkinan kalau semua berpegang dengan sunnh dan al-Quran. Simple tapi susah nak buat. Sesape pun boleh memerintah, yg penting org melayu. Jgn sampai kita bertelagah sesama sendri tp negara kita tergadai. Cukup laa Singapura, Tanah Melayu kita lepaskan. Jadi bg aku, selagi org melayu memerintah xde masalah. PAS nak memerintah pun takde masalah, cuma Agenda melayu perlu diperjuangkan. Kerjasama dengan parti bangsa lain pun takde masalah tapi jangan sampai kena pijak kepala.

Zulhazry, KL: BN tidak akan tewas kecuali mungkin selepas 20 atau 25 tahun daripada sekarang. Teori evolusi bagi sayalah. Golongan muda dan berpendidikan akan mengambil alih. Namun evolusi tidak akan berlaku jika tiada tangan yang membuat perubahan, khususnya untuk meyakinkan orang muda yang ada sekarang bagi menghadapi tempoh 20 atau 25 tahun yang akan datang. Jika tidak orang muda juga akan turut selesa dengan kehidupan sama seperti kebanyakan generasi tua fikirkan pada hari ini. Untuk merubah minda generasi tua hari ini sudah terlalu lewat, mereka merasakan mereka berada dalam zon yang selesa walaupun kisah mereka pernah ditayangkan dalam program Bersamamu di TV3. Atau boleh tidak jika kita katakan BN tidak akan tewas kecuali PRU di BolehLand dijalankan oleh badan bebas yang dilantik PBB. Kelantan is the most democratic state in Malaysia. Mereka mungkin tewas, maksud saya PAS, jika Nik Aziz berundur atau pun melalui penipuan pilihanraya. Secara rasional tidak mungkin rakyat Kelantan sanggup menolak keperibadian pemerintahan Nik Aziz sekarang. Oh ya, saya bukan ahli mana-mana parti politik.

Cain, Perak, Perkumpulan Anak Muda arahKIRI: Jangan tanye siapa yang (akan) merintah tapi adakah yang memerintah itu adil atau lebih rasa kemanasuaian dari yang lepas2, jangan tanye siapa tapi tanya adil atau tidak, tanya adakah yang memerintah itu menjadikan permasalah rakyat terbanyak itu nadi untuk berkhidmat. Kita masih didalam mentaliti “pemimpin baik” dari “rakyat yang berdiri dengan pemikiran sendiri”, adakah ini kesalahan. Pembentukan mentaliti ini, yang diasuh dari kecil atau azali yang sesuai, dengan “social contract” mengarut melayu harus kita lempar jauh2. Tiba zaman untuk berubah, umat melyu khususnya.Harus sedar bahawa tiada lagi yang harus di hunus selain ilmu yang membezakan kita dari bangsa Malaysia yang lain.

Jangan terlalu berharap juga untuk melantik diktator melalui pilihan raya kali ini, tak kira apa parti pun. Ingat kekuasaan total tanpa bangkangan adalah dosa besar didalam doktrin demokrasi, cukup 50/50 didalam parlimen. Parti yang merasa selesa dengan keputusan yang dibuat tanpa ada bangkangan, di mana2 negara di dunia ini adalah (melakukan) dosa besar yang harus ditangung sendiri. Jika komunis yang ada di parlimen di dunia ini faham akan tangungan mereka atas segala perbuatan JOSEPH STALIN, umat Malaysia khususnya yang mengaku berugama atau setidak-tidaknya mengaku masih mengamal hukum sivic, harus sedar dan kalau tidak, harus disedarkan, bahawa DIKTATOR TERPILIH adalah dosa besar dalam demokrasi.

*Pertama kali tersiar di Kolum Suara Rakyat di Republik Kata.

not much writing activity nowadays…

In anekdot, berita pantas, ide on January 24, 2008 at 5:49 am

…and now there’s almost nothing. 

Stumble upon an interview with Joe Kidd in a blog called Sireh & Cengkeh today. Haven’t been seen an interview like that for quiet some time, really. Below are some interesting quotes extracted from the nice blog, you can see it listed at the side.

“As for the whole scene, I find it really strange that they are so little activity in terms of writing or making fanzines or even doing a blog. It is as if people are perfectly able to write but only held back because they are scared to put forth their opinions to the public. Back in the late 80s to mid-90s there were tonnes of zines it was very hard to keep up, now there’s almost nothing. Where are those people anyway? What happened?” Joe Kidd

You can read the rest of the article here.

fadli fahmi beams his thought on Malaysian music

In dilema muzik, ide, new music on January 19, 2008 at 7:19 am

Transisi komposisi muzik Malaysia.

Dominan pemuzik-pemuzik muda kian ketara dijalur mainstream. Setiap kali ketibaan acara-acara berprestij pasti terselit satu dua band-band yang didominasikan oleh pemuzik-pemuzik lelaki muda berpakaian dan bermuzik ala British pernah disebutkan sebagai aliran muzik Alternative.

Band-band sebegini seperti The Killers, Coldplay, Oasis, My Chemical Romance dan beratus lagi band sebegini yang selalunya didominasi vokalis lelaki bertakhta di carta-carta atau sering diputar ditahap internasional melalui pelbagai jenis media yang lama mahupun jenis aliran yang baru. Kalau zaman kini ada segelintir membahagi masa tonton tv yang di broadcast sendiri dari saluran Youtube, myspace.com atau lain lain. Selain dari download.

326831081_l.jpg

MUH era Halusinasi. Kredit: www.myspace.com/meetunclehussain 

Kini di arena muzik Malaysia, dapat kita perhatikan muzik dari band band seperti Meet Uncle Hussain, Flop Poppy (sudah ‘maju’ hehe-REDATTORE), OAG, dan lain lain yang membawakan muzik aliran alternative ini sebenarnya sudah lama bertapak di Malaysia dan sebelum pernah hadir di acara-acara prestij penerimaan award dan trofi, mereka bermula dari beberapa orang rakan yang gemar bermuzik, berkongsi inspirasi dan ilham ke dalam muzik dan mengekspres apa yang dirasa bersama. Mereka sering bercerita tentang pengaruh terhadap muzik masing-masing bila bertemu di gig dengan penggemar dari genre yang sama atau jika berlainan pun tetap akan berdiskusi. Namun tak semua gig punyai pengunjung yang sama setiap masa. Bergantung kepada minat tehadap genre yang berpuluh cabangnya.

Apabila band-band yang dianggap sebagai pembawa muzik alternative ini hanya dipandang sinis segelintir pihak pengurusan syarikat rakaman, pihak media, atau juga pengurusan tempat hiburan tidak begitu hiraukan mereka ketika itu. Lihat sekitar 15 tahun dahulu, muzik Malaysia didominasikan oleh satu fenomena muzik yang merubah transisi aliran muzik mainstream itu sendiri dari asas yang keras dengan band-band rock dan heavy metal sebelum itu kepada band-band yang membawakan muzik yang temponya down, meleleh, dan lalang. Peminat muzik di aliran mainstream tidak bertukar, tidak terfikir untuk mencari muzik alternative yang rata-rata sukar untuk didengar di saluran-saluran media utama. Mereka hanya terima seadanya apa yang disaji. Ketika itu band-band pemuzik alternative ini hanya muncul di gig-gig, terlibat secara langsung dengan aktiviti promosi band masing-masing, dan pelbagai lagi yang dibuat mereka sendiri dari mencipta lagu hinggalah ke pengguna akhir . Itulah Do it youself.

Tetapi di Indonesia yang terkenal dengan dangdutnya, band-band Alternative yang dipengaruhi oleh muzik dari barat ini sudah diterima ramai. Seramai seluruh penduduk Jakarta (wajib tonton!-REDATTORE), Bandung, dan seluruhnya di Indonesia. Sudah diterima siar di televisyen, dan sudah lama diputar di radio-radio seluruh Indonesia. Band di Indonesia ada beribu. Mereka berlumba menjadi yang terbaik. Tetapi Indonesia punyai ratusan stesyen radio, pentas terbuka, penerimaan cadangan, dan ramai penaja-penaja yang berani dan percaya tentang pelan promosi mereka. Tidak perlu dinamakan artis dari Indonesia yang sudah lama diberi keistimewaan dalam aktiviti kegiatan promosi album mereka di sini. Kerana yang memberi itu tahu tentang sambutan rakyat tempatan. Band-band di Indonesia cenderung kepada komposisi lagu-lagu yang senang diterima ramai, vokal yang lunak seolah ditambah bass, tetapi tetap ada mid-nya. Band-band ini rata-rata mengambil pengaruh muzik dari Eropah yang sering dikaitkan pelopor muzik Alternative.

Seperti juga band-band Alternative dari Malaysia juga dapat mencipta lagu dengan baik, juga berpotensi. Tetapi tidak semuanya darinya dimainkan di radio, kebanyakan muzik video mereka hanya dapat disiar sendiri melalui myspace atau youtube, tetapi tidak dapat dipromosikan seluruhnya. Ada yang diantara mereka melakukan sendiri proses rakaman itu di rumah, kerana kos membuat ‘home recording’ lebih murah jika dibandingkan dengan rakaman yang pro, tetapi hasilnya bergantung kepada kepandaian mereka sendiri, kerana untuk menggunakan bantuan jurutera pro agak mahal. Tetapi mereka mahu mencuba. Mencuba sendiri dari segala aspek penulisan lagu, lirik, rakaman, distribusi, promosi lagu-lagu ini. Cuma peluang itu masih terhad.

petani_dan_sepeda-2.jpg

Petani=pemuzik?

Bakat-bakat artis-artis kita dari aliran ini harus diberi pandangan yang jauh, harus diberi peluang yang luas dari segala aspek. Dari segi kelulusan untuk aktiviti promosi produk mereka, penerimaan penaja dan pendengar untuk lebih terbuka. Jika lagi banyak aktiviti ‘on ground’ promosi dilakukan, lebih banyak jualan album dapat dilakukan jika dibandingkan dengan hanya dipamerkan di kedai kaset atau cd. Lebih banyak cd original dapat dijual. Tentang harga pula ianya lebih rendah, kerana tidak menggunakan pihak tengah. Dalam erti kata lain seperti saranan menasihatkan petani harus menjual hasil tanaman terus kepada pengguna, seperti itu jugalah konsepnya dalam mengatasi lanun cetak rompak. Hanya peminat yang membelinya, dan bukan lanun. Ini akan mengubah landscape industri itu sendiri, tetapi ia adalah untuk kita simpan sebagai jawapan apabila ditanya kenapa artis-artis luar mudah diterima ramai di sini.

Fadli Fahmi pernah menulis di beberapa majalah muzik, majalah papan luncur dan beberapa majalah yang tak pernah diterbitkan. Dia juga pernah bekerja di syarikat rakaman dan mengurus konsert sebelum memilih untuk menjadi  pegawai pemasaran untuk gaya hidup yang tinggi. (penulis boleh dihubungi di letsvotenow@gmail.com)

muzik & filem & muzik & filem & muzik….

In dilema media, dilema muzik, filem, ide on January 10, 2008 at 11:17 am

Propaganda, cinta, lelucon, ekspresi anarki, gaya terkini, kesedihan melampau… semuanya lebih mudah difahami jika anda menyanyi… 

Malaya Tetap Merdeka (1959)

ini ialah dari filem “Korban Fitnah” (1959) dan bertajuk “Malaya Tetap Merdeka” arahan P.L. Kapur, keluaran Maria Menado Productions dan Cathay-Keris Film. Di dalam YouTube, terdapat satu komen yang berbunyi seperti ini : “Maria Menado orangnya patriotik, melihat banyak unsur-unsur patriotisme dalam filem2nya. Antaranya Matahari, Tun Fatimah, Sultan Mahmud Mangkat Di julang dan yang ini.”

Aku sekadar terasa sedikit ralat kerana tidak banyak lagi filem terkini yang mengasimilasikan muzik dalam cereka atau yang sebaliknya: dalam susunan serta gabungan yang mantap. “Azura” (M.Nasir bikin banyak muziknya) ialah mungkin yang kedua terakhir dan “Kembara Seniman Jalanan” (M. Nasir lagi..) mungkin yang terakhir terasa dekat di dalam sanubari. “Fenomena” (Dia lagi da..) hanya memainkan sentimen rock yang tengah hangat, tetapi tetap diklasifikasikan berjaya. Selepas itu, “Sembilu” (wajib klik!) mula menyuntik idea yang filem itu adalah seperti muzik yang klise semata, yang mempunyai intro, dua kali korus dan penyudah yang bahagia.

 Tiada filem lain yang boleh menebak hati lagi selepas itu. M. Nasir pula kini sedang sibuk membuktikan yang muziknya masih relevan dengan cubaan filem bersama raja realiti Asmawi yang berjudul “Aduh Saleha”, yang nampaknya… seperti satu usaha yang bakal mengecewakan. 

Muzik bersama filem ialah opsyen atau pilihan yang memang tak boleh diketepikan terutamanya oleh filem-filem dari India. Malaysia, dari dahulu memang banyak pengaruh itu tetapi kini ia kembali dalam bentuk yang murah dalam siri filem dengan lelucon ala mamak penang. Itu yang paling jelas.

Tiada citarasa atau tiada cara lagi untuk menebak hati penonton? Soalan ini punya berjuta jawapan. Kini muzik Malaysia terasa semakin membentuk dan perlu diberi sokongan oleh visual yang bervisi kreatif dan kaya. Kini kita hanya perlu mengadun semula satu generasi! Tetapi bagi aku, setengah generasi itu sudah boleh dikatakan berjaya…

seir 

uzair sawal writes

In band, berita pantas, dilema media, dilema muzik, filem, ide, new music, ulas on January 2, 2008 at 4:22 am

Got this email on the first working day of 2008. Forwarded to more than a dozen indie activists (I guess), It’s a harbinger of a new dawn, an (old) new movement and a new hope fo better scene… REDATTORE

Cheers To The Indie Scene  

Today is the first week of a new year. Many things that happened madeus either happy or sad for the past 365 days. Let us take a retrospective look at our local independent scene throughout 2007.

This year has been a great year for local independent bands regardless what their genre is. Second Combat made their European tour and Love Me Butch made their South East Asia tour. Seven Collar T-Shirt made a remarkable performance through their Sonique Cinematique. They Will Kill Us All performed to the rave scene as the winner of AMP’s Big Break. One Buck Short opened for international acts like Fallout Boy and Good Charlotte. Pop-punk band Y2K represented Malaysia in the Global Battle of the Bands in London, Oh Chentaku recently toured Singapore and many more lah. Do I have to mention the uprising bands such as Meet Uncle Hussain and Hujan? They got their fan base growing everyday. Our calendar was really packed because organisers seem to be passionate to organise gigs. Few notable gigs includes the
Crossborders series that brought regional bands to our shore by One Armed Production, the sold out tickets MYHC Fest that gathered the big names in our hardcore scene, Louder Than Love organised by Laguna Records where the profits were used to fight poverty.

The independent film community is getting their share of success too. Tan Chui Mui bagged several international awards with her “Love Conquers All”. Liew Seng Tat keeps the winning streak running with his “Flower in the Pocket”, but there were no coverage in any local media since our Angkasawan was on a mission to make our country proud. Fahmi Reza gave a tight bitch slap onto Shuhaimi Baba’s “Hati Malaya” with his thought provoking documentary “10 Tahun Sebelum Merdeka”. Television stations has been nice to the community too with NTV7 providing a platform for them with “Festival” and Astro Kirana for that Short Film Contest. BMW too organised a short film competition, my short film were short listed among 29 others but I did not make to the final. One of the finalist from BMW Shorties, Kubhaer T Jethwani gets his share in the television with his Nike sponsored documentary “Togel”.

There are huge loads of art related activities being conducted too this year. The recent Rantai Art Event, charity event Kurasa Something, The Super Sunday thing at Mont Kiara, numerous exhibitions at The Annexe Gallery and several stage plays. KLue and British Council did their part too in the poetry slam and spoken word scene with their Words & Tunes and Wayang Kata respectively. If there were an award for Venue of the Year, The Annexe Central Market deserves it. Where else can you find a punk rock gig, a theatre audition, an exhibition and book launching all in one building?

Of course, 2007 sees few bad things that happened to our local independent scene too. Amir Muhammad’s film banned again despite it only shows bunch of old men talking. A creative presentation called Wayang Kadbod by Anak Seni Kampung Berembang being restricted from performing in public. A fashion show cum bazaar “Merdeka Beb Merdeka”
forced to stop halfway by the management. Sad stories aside, now let us wish and work harder for a better scene.

I am wishing everybody a happy new year and Godspeed Malaysia.

UZAIR SAWAL

888.jpg

Does the number 8 will really depicts an ONG? You tell me. REDATTORE

tahun baru musik baru?

In dilema media, dilema muzik, ide on December 30, 2007 at 5:18 pm

Batasan masa, generasi, ide dan ketumpulan media!

Tahun 2007 ialah tahun tanpa muzik yang indah sangat. Tak payah cakap, banyak muzik import yang lebih menonjol. Selain sentimen bangsa serta propaganda parti yang semakin hangat di penghujung tahun, tiada yang hangat sangat dalam bidang seni pun di 2007. Apa yang ada? Tak da. Tak teringat di kepala buat masa lima minit ni… Bagaimanapun, sepanjang tahun ini beberapa band muda Malaysia mula menampakkan citarasa baru yang mula menarik perhatian beberapa media besar, khususnya yang memiliki wartawan yang rebel sikit pendengarannya. Kebanyakan wartawan hiburan lain lebih suka memilih keperluan kerja mereka setelah hampir berdekad tiada kedengaran langsung kritis seni di media perdana, selepas berapa lama ya? Tak ada… tak teringat di kepala dalam masa lima minit ni… Tetapi ada juga aku terbaca seorang editor baru sisipan hiburan di Berita Harian yang menulis agak sedikit berbeza dari editor yang sebelumnya. Maksudnya, ia lebih baik dan kritikal tetapi di hujung editorialnya bagai terpaksa mempromosikan anugerah popular mereka yang akan berlangsung tak lama lagi. Sudahkah anda mengundi?

 Tentang muzik baru, ia bukanlah muzik baru pun tetapi idea lama yang disegarkan dan diruncingkan untuk pasaran paling segar dan progresif terkini, untuk anak-anak muda. Tetapi masih ramai lagi rockers pencen kat Malaysia ni yeah! Selepas bagai kecewa dengan kegagalan kumpulan Search dan Wings untuk kembali seperti dulu, atau sekurang-kurangnya masih bergeliga seperti Rolling Stones, ramai yang sudah beristeri dan beranak pinak lebih suka mendengar siaran radio klasik dan menumpukan kepada kerja sahaja dan bikin wang banyak-banyak.

Hujung minggu mungkin masa yang paling lapang dengan membaca sisipan hiburan akhbar utama dan menonton Melodi sambil ternganga melihat adegan terjah minggu ini. Sambil tu duduk berbincang  mengenai Siti Nurhaliza dan Datuk K, berita di akhbar pun masih tak berubah sejak berdekad yang lalu, DVD filem terkini Amerika ialah penyelamat atau escapism terbaik buat si rockers pencen.

 Bagaimanapun, anak-anak muda lebih agresif dari segi pemikiran dan lagaknya, pantas dalam dunia mereka dan dunia luar. Muzik ialah penyelamat terpenting dalam dunia yang semakin sempit dan memerlukan ini.

Penerimaan muzik mereka adalah berdasarkan apa yang rakan dengar dan apa yang dibincangkan di MySpace, hangat di YouTube atau apa yang selalu berlangsung mantap di gig-gig. Mereka perlukan sesuatu yang segar, cantik, smoooooth, berstail dan tidak pula sumbang.

Apa yang mereka perlukan? Mereka perlukan muzik yang baru setiap hari sampailah tiba masa mereka pula yang akan menjadi si rockers pencen nanti. 

Jadi, tahun 2007 ini memperlihatkan kemunculan beberapa idea baru yang sebenarnya dikitar semula tetapi dalam bentuk berbeza dan unik. Bagaimanana bentuk unik dan beza itu boleh muncul? Itulah namanya satu evolusi yang bergulung-gulung dalam banyak rentetan peristiwa yang pahit dan sedikit manis. Manis kerana ia kedengaran amat enak dan tak dapat ditepis pengaruhnya, tetapi pahit kerana ia bukan asal sini.

Tetapi bagi askar muzik baru yang dijangka mantap tahun depan ini, bagaimana pula menghadapi dunia pop yang serba sempit dan memerlukan ini? Perlu lima minit untuk memikirkan tentang itu. Bagi yang kacak atau yang cantik, hanya perlu berlagak bijak atau benar-benar jadi bijak. Bagi yang ‘biasa-biasa sahaja’, karekter muzik anda adalah karakter anda daaaa…

Apa yang pasti, kita perlu bersedia untuk berdepan dengan ketumpulan media utama Malaysia untuk sepuluh tahun lagi dan mungkin perlu mula mengundi siapa artis paling glamor tahun ini walaupun anda tak pernah dengar langsung lagu yang mereka nyanyikan dan tak pernah nonton mereka di panggung wayang pun. Undilah 2008!

Semoga rawkcarpark terus dikunjungi serta ditanda di buku maya anda dan semoga kepala hotak kami pun selalu dikunjungi ide untuk ditulis dan dibaca anda semua. Bersedialah menghadapi pertarungan politik di luar dan pertarungan rohaniah di dalam minda. Undilah 2008 dan ketajaman ide! 

SEIR