rawkcarpark

INXS – band hebat dari bawah sana (down under)

In band, buku on May 30, 2009 at 7:52 pm

INXS.0

INXS

Story to Story

Anthony Bozza

Telah lama aku tak menulis untuk blog ini, membuatkan aku rasa bosan/benci setiap kali membukanya – kerana asyik terpandang muka Cobain Unseen sahaja (mungkin dalam beberapa bulan juga).  OK. Baru-baru ni aku telah meminjam sebuah buku biografi band INXS, sebuah band yang aku kurang faham sebenarnya. Mungkin kegemilangan  zaman rock stadium itu telah di’TERJAH’ (ee.. geli aku guna ayat tu) oleh band ini dengan suntikan neo-funk menjadikan era new wave sekitar pertengahan 80-an Amerika/Eropah ialah zaman milik mereka? Mungkin. Atau aku kurang senang melihat seluar kembang, rambut gaya Bob Geldof atau tidak kenal dengan Paula Yates? Yang pasti, aku suka Queen yang tetap hebat di era ini dan tak peduli pun dengan Live Aid pun. OK. Berbalik kepada buku tadi… Buku ini ialah satu-satunya buku biografi yang diiktiraf oleh ahli-ahli band ini setelah kematian penyanyinya, Michael Hutchence sekitar 97, kalau tak silap yang telah menghasilkan berpuluh-puluh buku lain yang menceritakan tentang band dari Australia ini. Seorang peminat pernah berkata, Michael Hutchence atau Hutch ialah ‘yang terhebat’ selepas Jim Morrison. Sememangnya begitu… sila rujuk link di atas ya. OK. Kembali kepada buku tadi. Story to Story ditulis Anthony Bozza dengan jelas dan cermat serta teliti tentang pengaruh, perjalanan serta pengorbanan band ini dalam mencari pengiktirafan antarabangsa setelah berhempas-pulas di negara sendiri dengan membawakan stail muzik yang melawan arus biasa. Mereka dikatakan Prince versi caucasian dan membuka arus terawal funk rock seperti RHCP dan seiring membawa idea muzikal dance-rock seperti U2 (era Zooropa). Pendek kata, gelodak new wave hujung 80-an di Amerika ialah INXS. Kesimpulan yang aku buat setelah membaca buku yang agak tebal ini ialah, kejayaan mereka di seluruh dunia terletak kepada kesungguhan mereka membuat persembahan bersama tak kira di mana sahaja, hatta di sebuah pekan lombong terpencil yang panas sekali di Australia. Buku ini menarik dan akhirnya aku faham dengan INXS yang namanya dipilih bertujuan untuk menggambarkan yang band ini sukar untuk difahami. Inaccessible.

SEIR

Leave a Reply

