rawkcarpark

Archive for April, 2008|Monthly archive page

papan notis

In buku, kultur/budaya on April 29, 2008 at 12:24 pm

Ada beberapa acara menarik sepanjang minggu ini. Rehat-rehatkan telinga – dengan muzik, turun untuk meramaikan dan berasosiasi dengan elemen-elemen sosio-budaya yang lain. Hah!

1. Pelancaran buku Hishamuddin Rais

Keganasan, Penipuan & Internet
– Hegemoni media daulah pecah

Dapat dibeli di semua kedai buku minggu ini:

1) MPH 2) Kinokuniya 3) Borders 4) Time 5) Coop Book Store 6) Popular Book Store 7) RiceCooker Annex Central Market.

Buku akan dilancar dan dijual di Bau Bau Cafe, Annexe Central Market.

Pada 1 Mei 2008

Aturcara majlis:

8.30 pm – Pelancaran Buku
8.45 pm – Jamuan
9.00 pm – Parti muzik/band

* Baca ULASAN.

2.  Bookbanning: Readers Want Answers
Tarikh: 3 Mei 2008
Masa: 4.00 – 6.00pm
Lokasi: The Annexe, Central Market
Pembentang kertas kerja: Astora Jabat, bekas editor Al-Islam, Gayatri dari Center of Independent Journalisme (CIJ) dan Norhayati dari Sisters In Islam (SIS).

Ini acara – saya kira – adalah bersempena dengan KL Alternative Bookfest (KLAB) yang akan berlangsung 3-4 Mei 2008 ini di The Annexe, Central Market.

*Satu lagi acara kultur-muda yang menyenangkan, mungkin tidak akan memuaskan pihak-pihak yang selalu mahu mengongkong – dan malas ambil kisah tentang bacaan. 

– Hafiz Hamzah-

nota dari butterfingers

In band, berita pantas on April 29, 2008 at 10:05 am

Minggu lepas, Melodi lebih mesra-Butterfingers ketika mereka memainkan klip video terbaru band ini; 1000 tahun (mahu hidup). Dan di laman YouTube, ada juga termuat klip-klip baru Butterfingers dan juga dua bahagian temuramah dengan Shanon Teoh dari NST. Google sendiri.

Kepada yang belum berkesempatan mengikuti perkembangan ini, sila periksa-ia-keluar.  Butterfingers kembali, dan entah bagaimana momentumnya kali ini… Harapan sentiasa pada paras yang tinggi bagi hasil-hasil kerja band ini daripada peminat mereka. Mungkin ada kejutan-kejutan nanti.

– Hafiz –

kugiran dengan nama kiri

In band, dilema muzik, rebiu album on April 29, 2008 at 6:51 am

 

(Foto kredit: MusicForum)

Beberapa teman sudah pun mengulas serba sedikit tentang Forum Muzik dengan band KIRI tidak lama dulu.   Mendengar CD terbaru mereka – RU 13 – rasanya tidak banyak ‘keseronokan’ yang terkandung. Nama KIRI itu juga rasanya tidak dibawa dengan baik oleh band ini. Kapasiti nama tersebut berat, dan mungkin mereka tidak menyelami maksud itu barangkali. Tapi, tak juga menjadi masalah sebenarnya, cuma harapan ke atas nama itu sedikit tersasar.

Tema hibrid pada siaran akhbarnya akan cepat difahami. Terlalu banyak elemen muzik – genre – yang cuba disumbat di dalam lagu2 mereka.  Terlalu fokus terhadap hal itu – kosmetik penciptaan lagu -menjadikan mereka terlepas pandang kepada zat-zat nature atau setempat yang sepatutnya dibawa sama dalam komposisi. Bunyinya seperti faktor-faktor ini tidak di’blend’, tetapi hanya dicampur aduk saja. Ini menjadikan ia hilang bisa.

Saya tak tahu. Pertama kali menonton video muzik mereka pun saya agak tercengang – tak faham. Stail ada, namun sedikit lopong. Tetapi ‘semangat’ dalam lagu-lagu mereka tak sampai. Melihat kepada tajuk-tajuk lagunya pun sudah cukup untuk merasakan apa yang ada untuk mereka tawarkan: Tong, 20 %, Anak Isterimu – antara beberapa nama yang saya ingat, tiga lagu terawal album ini.

Namun, sebagai sebuah band ada dana untuk membuat rakaman – diuruskan oleh Rock Unite mungin – hasil rakaman pada saya ada mempunyai sedikit kekuatan. Maksud saya, kualiti rakaman bila kita dengar diradio atau pemain CD, tetapi bukan sound KIRI sebagai sebuah band. Sound mereka cair dan terlalu digital bunyinya. Tak salah jika mereka memang mahu untuk berada dicelah-celah band moden yang menimbun dan tak hirau hasilan bunyi sesebuah band.

Terakhir, usaha KIRI harus dipuji. Mungkin, selepas ini mereka perlu banyak bermenung untuk mencari jalan lain untuk ke daerah lain dalam muzik mereka. KIRI perlu lebih berani dan pada sisi-sisi tertentu, menjadi lebih ‘radikal’. Kepada KIRI, mungkin lagu 20% itu lebih ‘selesa’ jika tajuknya diberikan nama Korupsi atau Songlap. Kamu, cuba dengar lagu ini.

Dua tulisan lain yang menyingkap perkara yang sama ada di sini dan di sini.

– Hafiz –

Soilwork in Malaya

In Uncategorized on April 28, 2008 at 4:59 am

Soilwork is coming… be prepared. Check out Carbon Eight for updates.

Noh Hujan Menjawab

In band, The SEVEN (Only) on April 28, 2008 at 4:47 am

Hujan ialah antara band baru yang tak boleh ditahan-tahan naiknya. Banyak kredit tertimpa pada penyanyi dan penulis lagunya, Noh. Sedikit karisma cool menonjolkan lagi Hujan dengan pelbagai komen dan pandangan sinis dari golongan kapak lama. Tetapi tsunami memang tak boleh ditahan, walau dengan tembok besar, inikan pula dengan kata-kata. Noh menjawab TUJUH soalan yang ringkas, dijawab juga dengan ringkas tetapi pantas pula dibalas emelnya. Sempat juga mamat ni tengok emel walau show Hujan amat lebat! Yeah… lumayan sekali. Apa-apa pun, baca aja perbualan di bawah… SEIR

Photo: Remin Noir

1. Apa komen bila ada orang kata suara anda terlalu monotonous?

Terlalu monoton ? saya ok jer bro. nak nyanyi btol2 pun takleh, so
apa komen saya terima.

2. Muzik Hujan saya fikir, amat dinamik. Mungkin kerana ada sedikit suntikan pendidikan formal muzik dari band members kot?

Dari susunan lagu kita memang buat diskusi dengan ahli2 kumpulan
memandang noh seorang je takder pendidikan formal utk musik. tapi pada
sesetengah faktor noh kena letakkan had kerana takut lagu yang noh
tulis lari dari apa yg noh dah gambarkan.

3. Muzik Indon semakin mencengkam sekarang, apa pandangan mengenai band-band Indon dalam masa lima tahun lagi?

Mencengkam ker ? no komen.

4. Band-band lokal yang banyak memberi pengaruh pada anda. Siapa ya?

Band2 local? banyak ! antaranya butterfingers, oag, the times,
radiostar, letak 2 muka
surat pun tak abis bro…

5. Bersedia untuk pergi lebih jauh? Sedia dari segi apa kot?

Bersedia dari segi ketahanan mental, emosi dan fizikal! macam
nasional service!

6. Tema-tema lagu Hujan banyak yang dalam dan real. Dah bersedia untuk buat lagu cinta buta/jiwang karat? Haha…

Bukan soal bersedia ker tak, kalo idea tu datang kita just buat. tak kisahlah pasal apa pun. lagi lagi pasal cinta.

7. Beberapa band baru yang menarik minat kamu?

Band2 baru ? haisshhh banyak!

sejarah, falsafah, muzik Islami

In ide on April 18, 2008 at 6:49 am

Oleh Syed Ali Tawfik Al-Attas

*Dari kolum Cetusan Pemikiran – Mingguan Malaysia 16 Mac 2008

 

Pada umumnya muzik dilihat sebagai seni untuk hiburan, akan tetapi ia juga boleh dianggap suatu sains yang tersendiri, yang mempunyai mauduknya yang dibahaskan berpandukan kepada manhaj yang khusus baginya.

 

Terdapat nukilan yang terkenal dari Hikayat Seribu Satu Malam: “Bagi sebahagian orang, muzik umpama makanan; bagi yang lain ia seumpama ubat; dan bagi yang lain pula ia umpama kipas.” Demikianlah kaum Muslimin menganggap muzik. Walaupun kaum Muslimin banyak meminjam dari teori muzik kaum Yunani purba, mereka juga telah menyumbang ke arah menyempurna dan seterusnya mengembangkan lagi sains ini sehingga membawa kepada perasaan sedemikian terhadap muzik.

 

Sebab itulah Henry George Farmer mengatakan: “Anda boleh menelusuri keseluruhan kesusastraan Yunani dan tidak akan menemui perasaan sedemikian.” Beliau menambah: “Para pengikut Pythagoras telah memberikan pernyataan awal berkenaan faham kerohanian muzik Islam, akan tetapi ia masih kabur dan jauh tersorok di alam pemikiran Yunani.” Menurut faham muzik Islami, muzik bukan saja suatu sains tetapi juga seni, seni yang menghibur, menyuburkan hati, menenangkan jiwa dan yang terpenting, dalam bahasa sufi ia menjadi wasilah bagi menyatakan keasyikkan dan kerinduan terhadap Yang Maha Suci.

 

Al-Ghazali menegaskan dalam Ihya’nya bahawa muzik (sama’) mampu mendatangkan keasyikan rabbani, melaluinya tercapai hakikat. Beliau cuba menjelaskannya dengan kata-kata berikut: “Hati dan pemikiran halus adalah seumpama lombong rahsia dan khazanah batu-batu berharga. Di dalamnya terdapat jawhar seumpama percikan api yang terdapat dalam besi… Tiada jalan lain yang mengeluarkan rahsianya melainkan dengan mendengar muzik, kerana tiada jalan yang menghubungkan hati selain dari telinga… kerana sebaik saja semangat muzik menyentuh jiwa, ia menzahirkan apa saja yang menguasainya.”

 

Rasulullah dikhabarkan amat menyukai suara merdu Abu Musa al-Ash’ari dan berkata: “Kamu telah dikurniakan salah satu dari seruling Nabi Daud.” Seperti yang diketahui umum, Nabi Daud memiliki suara yang amat merdu, yang menarik perhatian bukan saja manusia bahkan haiwan sekalipun apabila baginda menyanyi. Ini bermakna bahawa Rasulullah mengetahui nilai dan menghargai bunyi-bunyian yang indah, yang tidak lain dari muzik.

 

Sebab itulah generasi awal Muslimin amat menghargai keindahan suara manusia. Muhammad bin Abd Rabbihi (860-940) berkata: “Suara yang indah menggerakkan tubuh dan mengalir ke dalam salur darah. Akibatnya darah menjadi murni, hati menjadi tenang, jiwa menjadi galak, anggota badan menjadi resah dan bergerak-gerak. Oleh sebab itu kanak-kanak tidak sepatutnya ditidurkan selepas menangis melainkan dengan muzik dan nyanyian.”

 

Ahmad Ibn Abi Dawud (m.854) juga berkata: “Aku pernah mendengar nyanyian Mukhariq di istana Khalifah al-Mu’tasim, dan hamper tidak tertahan tangisanku kerana binatang ganas sekalipun pasti akan jatuh cinta terhadap kemerduan suaranya dan menghargai kehebatannya.”

 

Berdasarkan kefahaman ini, kaum Muslimin mula membina falsafah muzik sekitar kurun ketiga Hijrah. Ia tidak lain dari kesinambungan terhadap sejarah awal muzik yang bermula dengan kedatangan agama Islam itu sendiri. Bermula dengan nyanyian penunggang unta, seterusnya berkembang menjadi nyanyian yang diiringi alat-alat muzik bertali yang dinamakan muwattar, termasuklah alatan yang kelihatan seperti harp yang dipanggil mi’zafah, dan daff (sejenis tamborin). Pada zaman awal tamadun Islam, penyanyi dan pemuzik yang paling dikenali ialah Tuways (m.705).

 

Sejajar dengan penaklukan yang semakin berkembang, alatan baru beserta dengan jenis-jenis muzik turut dikenali oleh dunia Islam. Ahli muzik kaum Muslimin mula mempelajari nyanyian dan ala-alat muzik yang baru termasuklah lute ciptaan (alat muzik bertali seumpama gitar). Masyarakat Mekah pada masa itu menggunakan sejenis alat muzik yang hampir sama berupa kotak yang ditutupi kulit kambing, walau bagaimanapun lute orang-orang Parsi mempunyai permukaan kayu, dan reka bentuk Parsi ini lama-kelamaan diterima pakai oleh orang-orang Mekah. Di antara ahli muzik terkenal pada zaman ini ialah ‘Azzat al-Mayla (m.705). Antara peminat beliau ialah Abdullah ibn Ja’far, sepupu Rasulullah.

 

Pada masa yang sama ahli muzik Muslimin juga terdedah kepada karya-karya filasuf yang pada kurun ketiga Hijrah mula membawa masuk teori-teori muzik Euclid dan pemikir Yunani lain ke dalam alam tamadun Islam. Dengan cara ini, falsafah muzik yang ilmiah mula timbul. Pemikir Muslim, termasuk ahli muzik, mula mentakrifkan muzik sebagai sains berasaskan pengamatan sendiri, juga hasil pengaruh Yunani.

 

Al-Farabi (m.950) adalah ahli muzik-falsafah Muslim yang pertama menulis karangan lengkap berkenaan falsafah dan teori muzik Islami. Henry George Farmer bahkan menobatkan beliau sebagai pengasas falsafah muzik. Falsafah dan teori muzik beliau diguna sehingga ke hari ini dengan bentuk yang pelbagai setelah melalui pengubahsuaian dan pembaikan.   

 

-Hafiz-

Dream Theater @ Singapore: The January Bashing

In anekdot, band, dilema media, new music, The SEVEN weekly, ulas on April 8, 2008 at 1:17 am

Walaupun Dream Theater sudah bermain di Singapore pada Januari lalu, sedikit rangkuman pengalaman dari Ellary di sini bolehlah dijadikan imbasan kembali persembahan yang mungkin sukar dibuat di Malaysia. EDITOR

A rocking chaos in Singapore..

Place : Fort Canning Park, Singapore

Tour : Chaos in Motion – Asian Tour by Dream Theater

Date : 17th January 2008

Time : 8.00 pm

I was not a fan of Dream Theater previously. I knew the band in 1998 but they did not turn on my interest to listen their “ordinary materials” like Metallica and Nirvana. But my perception went wrong when my college-mate playing the DT – Live in New York concert (after the album of Scenes from A Memory released) on his PC. I had a jaw-dropping moment after watching their mind-boggling playings. The fact is – this band has attracted me to watch its second concert in Singapore, which I assume this is my first time experience of watching an international concert out of Malaysia. It is one of the best rock shows I’ve ever seen!!. Crazy enuff? Yes, I had to take a trip down to Singapore from Kuala Lumpur and it was worth it. Listening to DTs music on the album is just great, but seeing them live is the best thing in the world!

The show kicked off at 8.00pm SHARP!! I had been standing in front of the barricade since 7.00pm. The moment the lights went down the place went nuts!!! DT started off the show in the best possible way. The first song was Constant Motion. Throughout the 2 hour show, the band mostly played songs from the latest album “Systematic Chaos” such as The Ministry of Lost Souls (we crowd sang the riffs!!), Prophets of War, The Dark Eternal Night, In The Presence of Enemies Pt 2. It was an exhilarating experience to see four of the most respected and technically advanced musicians — John Petrucci, Mike Portnoy, John Myung, and Jordan Rudess to show theirs unlimited mind-boggling musical techniques to tantalizing the fans. They kept us all captivated with genius virtuoso skills and rocking out the fans with their vibrant and powerful live show. Every single member of the band was in top form, Mike especially – and that new kit is absolutely astounding! I always thought he was the best drummer in the world, now it has been confirmed! It was very nice to see Jordan in front doing some keyboard vs guitar war solos with John Petrucci. It was awe-inspiring and I was stoked!

In the middle of the concert, the rain started to fall but it did not last longer. The crowd was simply awesome; we sang and cheered with the band throughout most of the songs (the exceptions being – obviously – the songs from Systematic Chaos, which most of the fans didn’t know by heart yet because it was just released last year). Finally we had the awesome Medley for the encore of Trial of Tears, Finally Free, Learning to Live and I forgot the rest lah… Sorry for not being able to provide a set list here as I hardly remember the sequence of the songs.

All in all, great night, great band, and great bunch of people I met!! Great set list (even my fave songs were not played though), great light show, great showmanship and nice cartoon displayed. Funny enough, Mike is the man behind the making of the cartoon production. We fans were silent for a while to watch it instead of seeing the band! I cannot rave enough about how amazing this show was. It was the experience of a lifetime, and I can’t wait to see them again Once again, just an incredible show! Dream Theater rocks the fans and they really put us in a chaos state of mind…

Ellary Petrucci